article
Szacowany czas czytania 3 min. (526 słów)

Jak wspierać uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi

Napisane przez Ramona dnia 10.06.2025
Terapia
article

Wsparcie dla uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi

Jak pomóc uczniom z zaburzeniami emocjonalnymi w szkole? Czy jesteśmy w stanie dostrzec ich potrzeby i odpowiedzieć na nie skutecznie? Temat ten jest niezwykle ważny, ponieważ często to, co brzmi jak nieuzasadniona nadwrażliwość, ukrywa głębsze problemy. Zobaczmy, jak można podejść do tej kwestii w praktyce, aby wspierać nie tylko dzieci, ale i nauczycieli w codziennych zmaganiach.

Jakie są objawy zaburzeń emocjonalnych u uczniów?

Zaburzenia emocjonalne mogą manifestować się w różnorodny sposób. Dzieci mogą doświadczać nadmiernego lęku, uczucia osamotnienia czy frustracji, co objawia się w lekcji. Wśród typowych symptomów warto wymienić:

  • Wybuchy złości – nieproporcjonalne reakcje na drobne sytuacje, które mogą skutkować autoagresją lub agresją wobec innych (np. ataki słowne, niszczenie mienia).
  • Nadmierną aktywność – uczniowie nie potrafią usiedzieć w miejscu, co dezorganizuje zajęcia.
  • Bierność
  • Problemy z uwagą – trudności w koncentracji mogą przyczynić się do osiągania gorszych wyników w nauce.

Niepokojącą tendencją jest ogólny wzrost liczby uczniów z problemami emocjonalnymi. Zmiany w rodzinach, traumatyczne doświadczenia oraz niewłaściwe wzorce wychowawcze mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Badania pokazują, że dzieci, które dorastają w atmosferze napięcia, acetylują choroby emocjonalne (Lach, 2012).

Wspierające strategie dla nauczycieli

Jak nauczyciel mógłby pomóc uczniowi z zaburzeniami emocjonalnymi? Kluczowe jest indywidualne podejście do dziecka, które znajduje się w trudnej sytuacji.

  • Zrozumienie potrzeb ucznia – Klucz bardzo ważny w porozumiewaniu się z uczniem, jest zrozumienie, że jego działania często wynikają z emocjonalnych trudności, a nie złej woli.
  • Stworzenie atmosfery zaufania – Osobiste rozmowy, gdzie uczniowie mogą wyrazić swoje frustracje bez obawy o krytykę, są niezastąpione.
  • Podnoszenie poczucia wartości – Warto znaleźć mocne strony ucznia i motywować go do zaangażowania się w aktywności, w których czuje się kompetentny.
  • Elastyczność w ocenianiu – Biorąc pod uwagę indywidualne możliwości ucznia oraz jego stan emocjonalny, można dostosować metody oceny jego postępów w nauce.
Typ zachowaniaPropozycja interwencji
AgresjaIzolowanie ucznia do momentu uspokojenia się, rozmowa o źródłach frustracji.
NadpobudliwośćWprowadzenie przerw na relaks, aktywności wychowawcze.
BiernośćZapewnienie praktycznych zajęć, w których uczeń może wykazać się swoimi umiejętnościami.

Każda z tych interwencji stanowi krok w kierunku zrozumienia oraz pomocy dziecku w integralnej adaptacji do szkolnego środowiska.

Jak współpracować z rodzicami?

Ważnym elementem pracy z uczniami z zaburzeniami emocjonalnymi jest współpraca z ich rodzicami. Organizowanie spotkań, w których nauczyciele i opiekunowie mogą dzielić się obserwacjami oraz metodami postępowania, jest absolutnie kluczowe.

Warto wspierać rodziców proponując im konsultacje z psychologiem dziecięcym lub terapeutą, kiedy sytuacja tego wymaga. W ten sposób uczniowie zyskują nie tylko pomoc w szkole, ale również w domu.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są objawy zaburzeń emocjonalnych?

Objawy obejmują m.in. nadmierną lękliwość, wybuchy złości, nadpobudliwość czy bierność.

Jakie strategie wsparcia mogą zastosować nauczyciele?

Ważne jest zrozumienie zachowań ucznia, budowanie atmosfery zaufania oraz dostosowanie sposobów nauczania i oceniania.

Jak rodzice mogą wspierać dziecko w zaburzeniach emocjonalnych?

Rodzice powinni współpracować z nauczycielami, okazywać wsparcie emocjonalne oraz rozmawiać z dzieCKIEM na temat jego uczuć.

Temat wspierania uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi nie jest łatwy, ale niezwykle ważny. Czy jesteś nauczycielem, który chciałby podzielić się doświadczeniem? A może rodzicem zmierzającym do zrozumienia własnego dziecka? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu lub zapisz się do newslettera, by być na bieżąco z nowinkami na ten temat!

Źródła

  • Zaburzenia emocjonalne u ucznia - spbazyny.szkolnastrona.pl
  • Uczniowie z problemami emocjonalnymi – jak im pomóc w nauce - studia-pedagogiczne.pl
  • Młodzież z zaburzeniami emocjonalnymi w roli ucznia - ruj.uj.edu.pl

Avatar

O Autorze

Ramona
Cześć, jestem Ramona i od zawsze kochałam matematykę. Już w szkole podstawowej uwielbiałam rozwiązywać zadania i zgłębiać tajniki algebry i geometrii. Moją pasją stała się również matematyka finansowa i statystyka, której używam w mojej pracy.

OCEŃ TEN ARTYKUŁ:

4,40 / 5 głosów

Komentarz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *