article
Szacowany czas czytania 3 min. (492 słów)

Uczenie przez doświadczenie, czyli Cykl Kolba w praktyce

Napisane przez Protek dnia 13.12.2023
Edukacja szkolna
article

Dziś chcę się skupić na temacie, który może początkowo brzmieć trochę skomplikowanie, ale naprawdę odmienia sposób, w jaki nauczyciele zdobywają wiedzę i jak ją przekazują uczniom. Mówię o Cyklu Kolba - taki swojego rodzaju "magicznym kręgu", który opiera się na doświadczeniach i potrafi naprawdę uprościć proces uczenia się.

Co to właściwie jest Cykl Kolba w edukacji?

Cykl Kolba to taki teoretyczno-praktyczny zestaw zasad stworzony przez Davida Kolba, który opowiada o tym, jak uczymy się poprzez doświadczenia. W edukacji, gdzie zwykle kładziemy nacisk na lewą półkulę mózgu - tę odpowiedzialną za logiczne myślenie, Kolba proponuje podejście bardziej zrównoważone, angażując również tę kreatywną, prawą półkulę.

Chciałbym podzielić się z Wami praktycznymi wskazówkami dotyczącymi efektywnego wykorzystania Cyklu Kolba w procesie nauczania. To podejście, oparte na doświadczeniach, może naprawdę odmienić sposób, w jaki uczymy i uczymy się sami.

Krok 1: Zrozumienie Cyklu Kolba w edukacji

Zanim rozpoczniemy, warto zrozumieć, czym jest Cykl Kolba w edukacji. To swoiste "kółko doświadczeń", które składa się z czterech kluczowych etapów: Doświadczenie, Refleksja, Teoria, i Eksperymentowanie. To podejście opiera się na zaangażowaniu obu półkul mózgu, co sprawia, że nauka staje się bardziej kompleksowa.

Krok 2: Wprowadzenie doświadczenia edukacyjnego

  • Zacznij od siebie: Przemyśl, jakie doświadczenia zdobywasz jako nauczyciel. To mogą być zarówno sukcesy, jak i trudności.

  • Zbierz doświadczenia uczniów: Zapytaj uczniów o ich dotychczasowe doświadczenia związane z tematem lekcji. To będzie punkt wyjścia dla całego procesu.

Krok 3: Refleksyjna obserwacja - jak to zastosować w praktyce?

  • Otwórz przestrzeń do refleksji: Wprowadź chwilę refleksji w procesie nauczania. Zadawaj pytania, które skłonią uczniów do zatrzymania się nad własnymi doświadczeniami.

  • Perspektywa z różnych stron: Encourage uczniów, aby spojrzeli na swoje doświadczenia z różnych perspektyw. To moment na autorefleksję i wyciągnięcie wniosków na przyszłość.

Krok 4: Zainspirowanie się teorią - łączenie doświadczenia z wiedzą teoretyczną

  • Przypomnienie teorii: Na tym etapie chodzi o połączenie doświadczenia z teorią. Przypomnij uczniom podstawy teoretyczne, które mogą wyjaśnić ich doświadczenia.

  • Nazwij teorie: Pomóż uczniom nazwać teorie, które mogą być związane z ich doświadczeniami. To krok w kierunku pełniejszego zrozumienia materiału.

Krok 5: Aktywne eksperymentowanie - wprowadzenie wiedzy w praktykę

  • Eksperymentujcie razem: Niech uczniowie sami przetestują zdobytą wiedzę w praktyce. Stworzenie projektu, zadania czy prezentacji to świetny sposób na sprawdzenie, jak teoria przekłada się na działanie.

  • Weryfikacja kompetencji: Aktywnie zweryfikujcie zdobyte umiejętności w realnym świecie. To moment, w którym uczniowie sprawdzają, jak nowo zdobyta wiedza sprawdzi się w praktyce.

Krok 6: Elastyczność Cyklu Kolba - proces zaczynaj od dowolnego etapu

  • Rozpocznij od dowolnego etapu: Pamiętaj, że Cykl Kolba jest elastyczny. Proces nauki można zacząć od dowolnego etapu, w zależności od kontekstu i potrzeb.

Krok 7: Efektywność Modelu Uczenia się przez Doświadczenie

  • Zaangażowanie uczniów: Zauważaj zwiększone zaangażowanie uczniów, gdy zaczynają sami doświadczać procesu nauki.

  • Motywacja wewnętrzna: Obserwuj, jak łatwiej budować wewnętrzną motywację u uczniów, którzy są aktywnie zaangażowani w proces nauki.

  • Zainteresowanie materiałem: Zauważaj rosnące zainteresowanie materiałem nauczania, gdy uczniowie odkrywają go poprzez własne doświadczenia.

Wprowadzenie Cyklu Kolba w proces nauczania to krok w stronę bardziej zaangażowanego i interaktywnego uczenia się. Wykorzystajcie ten model elastycznie, dostosowując go do swoich potrzeb i kontekstu. Inspirujcie się doświadczeniem, refleksją, teorią i praktyką, tworząc lepsze środowisko edukacyjne dla waszych uczniów.


5a A63 rbe t7e y8f kab ud3 ł47 2d z55 o5e sbe ta0 ad3 ł47 3d p63 r2d z01 e2d z47 a0 aab ube t55 o63 ra0 a47 55 obe ta0 a07 g55 o11 wa0 ad1 n7e y47 d1 na0 a5e sbe td2 ę3d pab u30 jec ą72 c55 oa6 : artykuł sponsorowany, koln, cykl, uczenie, nauczanie,
Avatar

O Autorze

Protek
Cześć, jestem miłośnikiem matematyki i uwielbiam zagłębiać się w świat liczb, wzorów i algorytmów. Od najmłodszych lat interesowałem się matematyką i zawsze wydawała mi się fascynująca.

OCEŃ TEN ARTYKUŁ:

4,33 / 9 głosów

Komentarz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *